2018. augusztus 29., szerda

Tanulási tippek - Orvosi

Sziasztok!

Úgy gondoltam, hogy hozok nektek egy bejegyzést, amelyben pontokba szedem a fontosabb tanulási technikákat, amelyek az elmúlt években a segítségemre voltak. Igyekszem általánosítani, ugyanis tisztában vagyok azzal, hogy ahány egyetem, annyi felvételi, mint ahogy ahány ember, annyi típus. Lehet, hogy nekem ezek a technikák beváltak, viszont az is valószínű, hogy pont rajtad nem fog segíteni, mert te másképp csinálnád/csinálod. Ha netalán van egyéb ötletetek, szívesen fogadom őket :)



1. Rendszerezz
Gondold végig, melyek azok a fejezetek, amelyek hosszabbak, nehezebbek, és melyek azok, amelyeket viszonylag hamar megtanulsz. Nekem például volt huszonhárom fejezetem. Ebből az első olyan kettő-három könnyebb, a többi inkább vegyes. Ha mondjuk tudod, hogy lesz két szabad napod, mindenképp a nehezekre menj rá, és azokat vesézd ki. 

2. Olvass, jegyzetelj
Tudom, nagyon sok időt igénybe vesz, de ha neked is picit nehezebben fog az agyad, esetleg nem látod át teljesen az információkat a könyvben, írd ki őket. Vegyél egy új füzetet, és fejezetek szerint írd ki, ami nehéz, ami szabály, vagy amiről tudod, hogy a későbbiekben biztosan előfordul majd. (Itt egyébként nekem az vált be, hogy bekezdésenként jegyzeteltem, és minden piros betűs szót lefirkantottam, nyilakkal pedig mellé írtam mindent, ami róla szólt, akár a további bekezdésekben is.) Mondjuk az utóbbit csakis akkor tudhatod, ha már egyszer átvetted a teljes anyagot, és nagyjából tisztában vagy azzal, mit is kérnek, mire számíts. Az már más tál tészta, hogy én a végén kábé minden apró információt lejegyeztem, mert paráztam attól, hogy esetleg pont azt kérik, ami könnyű, és ami felett én könnyűszerrel átsiklottam.

3.  Tanulj, írd le, mondd fel
Ez is időigényesebb, de abszolút befutó. Rengeteget segített olyan esetekben, ahol roppant sok információval találtam szembe magam, amelyek mind egy szerv, szövet, betegség vagy bármi egyéb köré összpontosultak. Orvosinál rengeteg az információ, és elég kevés az idő, így mondjuk jegyzetelés helyett szökhetsz egyből erre a pontra. Elolvasol egy bekezdést, esetleg aláhúzod a könyvben a fontosabb részeket (én személy szerint utáltam a könyvben húzogatni, ezért döntöttem a jegyzetelés mellett), leírod egy piszkozatba, hogy gyakorolj, majd felmondod az egészet. Ez a felmondás akkor a leghatékonyabb, ha úgy kezeled magad, mint egy tanárt, aki épp egy diáknak magyarázza el a leckét. Ha esetleg befejezed a tananyagot, azt is megcsinálhatod, hogy a felmondásnál minden információt elmondasz az adott témáról.

4. Oldj tételeket
Oké, tény s való, hogy a tételek sokszor elvették a kedvem, és sokszor sírva fakasztottak, viszont ez a legjobb módja annak, hogy leellenőrizd, mennyit tudsz, ráadásul, ha sok tételt oldasz, egy idő után megtanulod, hogyan kell logikázni náluk, miképp kell megközelíteni őket ahhoz, hogy tudd a kérdésekre a megoldásokat. Ami pedig nem megy, kiírhatod, hogy a közeljövőben átismételd, nagyobb figyelmet fordíts rá.

5. Minél többször veszed át az anyagot, annál jobban marad meg!
Hiába könnyfakasztó, elvégre tudod, hogy biosz mellett mondjuk ott van még a kémia, az érettségi tételek és miegymás, viszont ez is hatalmas igazságnak örvend. Tapasztalatból mondom. Az elején, amikor nekifogtam tanulni a könyvemből, semmi sem maradt meg igazán. Vagy ha meg is maradt, egy-két hónapra rá tuti elfelejtettem, vagy összekevertem valami mással. Az is megesett, hogy második, harmadik nekifutásnál rájöttem, hogy bizonyos dolgokra nem is emlékszem, még az elolvasásukra sem. Aztán, ahogy mind többször és többször vettem újra a fejezeteket, egyre több mindent jegyeztem meg. Szóval, ha teheted, semmiképp ne állj meg egyetlen végigfutásnál. Ha időd engedi, a lehető legtöbb alkalommal vedd újra az anyagot, mert irtó sokat segít.

6. Nézz videókat
A kémiai résznél rengeteget segítettek az ilyen típusú videók, ráadásul tök ingyen meg lehet találni őket a YouTube-on. Ennek a lényege viszont az, hogy ne csak nézd, hanem közben írd is le, esetleg rajzolj. Ha te magad csinálod, könnyebben megjegyzed, mintha csak néznéd. Itt is be lehet vetni azt a technikát, hogy megnézel egy videót, mondjuk kétszer, aztán némára állítod, és miközben megy, te mondod fel, te mutogatsz a hang helyett. Ezt még nem próbáltam, de sok diáknak vált a hasznára. 

7. Tedd el a telefonod, laptopod
Ha melletted van, és a WiFi is be van kapcsolva, tuti, hogy pillantgatsz felé, szívesen megnéznéd a facebookot, instagramot. Viszont ha nem látod, nincs ott, nem bizgeti a fantáziádat sem. A szünetekben nyugodtan előveheted, de addig, ameddig tanulsz, koncentrálj csak a tanulásra. 

+1. Pomodoro technika
Ez azért egy bónusz, mert nekem nem vált be, ennek ellenére nálad lehet tökéletes lesz. Ennek a technikának a lényege az, hogy 20-25 percet tanulsz, és tartasz 5 perc szünetet. Természetesen ezekben a percekben semmi mással ne foglalkozz, csak a tanulással. Ezt ismételd meg négyszer, és utána tarts egy hosszabb szünetet, de semmiképp nem hosszabbat mint fél óra. Nos, nekem azért nem jön be ez a módszer, mert mire belemerülnék a témába, lejár a 25 percem. Ráadásul valamiért ilyenkor folyton nézem az órát, hogy na, vajon mennyi van még hátra? Lejárt már? Ez pedig csökkenti a koncentrációs képességemet. Ha leültem tanulni, akkor addig tanulok, ameddig bírom (1-2-3 órát egyhuzamban, attól függ), utána meg mind szünetelek. 

Végezetül pedig mindenkinek sok sikert kívánok! Meg lehet csinálni, csupán kitartás és akarat kell hozzá :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése