2018. augusztus 29., szerda

01. Kritika - Alternatív világ



Blog címe: Alternatív világ
Blog írója: Redzsi
Link: http://alternativkepzeltvilag.blogspot.com/

Ötlet: Ez egy személyes blog keverve némi könyvkritikával, ezért itt a figyelmem elsősorban arra irányult, hogy mennyire tudod színesen ábrázolni a gondolataidat, valamint a könyvkritikák esetén, mennyire tudod átadni azt, amit egy könyvvel kapcsolatban gondolsz. Elég sok bejegyzés található, ezért nem volt időm mindegyiket elolvasni, jobban mondva hármat olvastam el belőlük, találomra: egy könyvkritikát (Neil Gaiman - Coraline) és két bejegyzést (Egy hónap vegetáriánusként, illetve a legutóbbit, a Magyarország egy német szemével).
Kezdeném a könyvkritikával. Itt egyből 'belekötnék' ebbe a mondatba: Édesapja folyton dolgozik és anyukájának is akad dolga. Nekem mindig azt mondták, hogy a dolog szócskát, ha lehet, ne használjam. Fölöslegesnek hat, hisz úgy veszi ki magát, mintha csak odabiggyesztetted volna, lévén, hogy vagy nincs kedved részletesebben elmagyarázni, miről is van szó, vagy éppenséggel kellett egy töltelék-mondat. A fenti esetben nekem egyből a töltelék-mondat ugrott be, hisz előtte az apának elmondtad az indokát, hogy miért is nincs a lányával. Én, mint külső szemlélő, tegyük fel, tudni szeretném, hogy az anyával mi a helyzet? Miért nincs ideje a gyerekére? Sok a házimunka? Dolgozik valahol? Van egy hobbija, amit szívesebben űz, mint a gyereknevelést? Ez nem egy olyan nagy hiba, viszont egy tapasztaltabb könyvkritikákat író személynek, vagy akár csak egy szemfülesebb olvasónak egyből szemet szúr. 
Igazából ez a könyv vélemény eléggé kusza. Miért? Nos, nincsenek összeszedett gondolataid. Erősen látszik, hogy tapasztalatlan vagy, így nem igazán tudod, melyik feléről közelítsd meg a történetet. Ráadásul ez a kritika roppant rövid. Nekem például a leírtak egyáltalán nem keltették fel a figyelmem. Nagyjából, amit megjegyeztem az kimerül abban, hogy van egy lány, Coraline, akit a szülei elhanyagolnak, ezért egy felfedezőút során rábukkan egy másik világra, ahol szinte minden tökéletes. Aztán beüt a krach, és ráébred a valóságra. Látod? Két mondatban simán összegeztem azt, amit te három bekezdésen keresztül meséltél. Hiányoznak a részletek, nem fejtetted ki, miért horrorisztikus, miért nyomasztó a hangulata, vagy mit gondolsz a szereplőkről. Például mitől szimpatikus neked Coraline? Mitől tanulságos ez a kis mese? Nem meséltél szinte semmit a könyv hangulatáról, a cselekményről. Kisiskolás szintjén foglaltad össze az egészet, kihagyva olyan elemeket, amelyek netalán felkeltették volna egy olvasó figyelmét. 
Tanácsom: mikor olvasol egy könyvet, és szeretnél írni róla egy kritikát, mindenképp jegyzetelj olvasás közben. Aztán, ha már a bejegyzés írására kerül sor, először csinálj egy kis listát a fontosabb elemekkel. Legyen egy kis bevezető, legyen maga a tartalom, amit kifejtesz, nem pedig elsiklasz a fontosabb részletek felett, és legyen egy méltóságos vége (mit szerettél/nem szerettél benne, miért ajánlod, esetleg miért nem ajánlod). Az interneten rengeteg könyvkritikás blog van, ezért nézz szét közöttük, hogy a profik hogy csinálják :)

Egy hónap vegetáriánusként: Bevallom, eléggé energikusan fogtam neki ennek a bejegyzésnek, mert reménykedtem abban, hogy elmeséled a tapasztalataidat a vegán életmóddal kapcsolatban, hisz én is gondolkodom a kipróbálásában. Aztán olvasom, olvasom és vége. Hol a többi? Picit csalódtam ebben. Vártam, hogy lesz egy kis összegzés, hisz ha mondjuk nem is csináltad végig, azért pár nap erejéig biztosan kipróbáltad. Figyelemfelkeltő cím, végül semmi. Nagyon nem is tudok belekötni semmibe, hisz a tartalom érdekes: elmondtad a szempontodat, hogy miért is próbálod ezt ki, és miben reménykedsz ezzel kapcsolatban. De kábé ebben ki is merül a téma.
Tanácsom: ha a közeljövőben tervezel még ilyen projektekbe belevágni, először mindenképp csináld végig, vagy feléig, mindegy, csak legyen, mit írnod róla, és csak ezután szökj neki megosztani az olvasóiddal is. Nem másért, de rajtam kívül biztosan akadtak még olyanok, akik szívesen végigolvasták volna a tapasztalatodat, ennek ellenére szomorúan távoztak.

Magyarország egy német szemével: Ez a bejegyzésed tetszett, bár itt is hiányoltam a részletesebb leírásokat. Lehet, hogy a leírások nem az erősséged. Ha így van, kérlek, igyekezz javítani rajta, mert minden bejegyzés a részleteken áll vagy bukik. Egyszerű példának megemlíteném a végéhez fűzött kis véleményt, amelyet a német lány mondott. Lehet, hogy ő ilyen egyszerűen mondta el, viszont te, mint blogger kiszínezhetted volna. Miért tetszett neki a Halászbástya, miért szép a főváros és a többi. Mindig mindent ki lehet bővíteni, főleg egy bloggernek :)

Helyesírás: Elég sok helyesírási- és elírási hibát találtam, főleg az elején. 
Nagyon szeretem ezeket a sejtelmes, elvont és ijesztő dolgokat, (vessző) a borító pedig ezt sugallta, ha bár (habár egybe, és ezt inkább javítanám 'bár sejtettem/gondoltam, hogy meséről lesz szó') tudtam, hogy egy meséről lesz szó. 
A könyv belsejében is vár minket pár meglepetés; : (kettős pont) rajzok, amik nagyon jól szemléltetik a történetet, (vessző, mivel a mondat következő felében ismét található egy ige) és szinten (szintén) – akár csak (egybe: akárcsak) a borító – passzolnak a könyvrémisztő (külön: könyv rémisztő) hangulatához.
Ezért (javítanám erre 'Így történik az, hogy...) mikor új házba költöznek, (vessző) Coraline elhatározza, hogy felfedező útra indul. 
 Így gondoltam, (vessző) kicsit kitisztítom a testemet, (vessző) és nem eszek ilyesmi (javítanám: ilyen típusú) ételeket, kivéve persze halat. 
Nekem ez a hónap igazi kihívás lesz, (mivel előtt szinte mindig vesszőt kell tenni) mivel nagyon szeretek mindenféle hús terméket (egybe: hústerméket), (vessző) a csirkétől kezdve a sertésen át a marháig.
Valószínű több időt kell majd fordítanom a főzésre, sütésre mivel nálunk itthon, (nem kell vessző) nem csak én vagyok egyedül húsimádó.
Miután átmentünk a híd másik felére, (vessző) találtunk egy Aldit, (vessző) ahol normál áron szereztünk be itókákat. 
Mint láthatod, eléggé hadilábon állsz a vesszőkkel és néhány szó helyesírásával. A vessző általában összetett mondatokat tagol, amelyekben legalább két állítmány található. Példa: Zoli követte Rékát, és harapott egyet a kenyérből. Továbbá vannak olyan kötőszavak, amelyek elé mindig kell vessző. Ide tartozik az és, de, hogy, majd, mint, ugyanis, pedig és a többi. Küldök egy linket, ami a segítségedre lehet: Veszedelmes vesszők.
Igekötős igék esetében, ha az igekötő az ige előtt áll, egybeírjuk, ha utána, külön. Példa: kisétál, elsétál, besétál. Ha nem vagy biztos valamilyen szó helyesírásában, nyugodtan ellenőrizd le a helyesírási szótárban. Nagy segítség tud lenni. 

Leírások: Ezekkel gondod van, bár fentebb részleteztem, miért. Próbáld az adott gondolatot mindig továbbgondolni, és tedd fel azokat a kérdéseket, amelyeket fordított esetben te is feltennél egy írónak/bloggernek, majd ez alapján írj. Továbbá olvass sokat, hogy bővüljön a szókincsed, és tudd megközelíteni a témákat egy másik oldalról is. 

Érthetőség: Érthetően fogalmazol, ezzel nincs különösebb gond. Néha van, hogy összezavarodsz, és néhány mondatnak kitekered a nyakát, bár ez egy átolvasással javítható. 

Saját vélemény: Összességében nem rossz, viszont a közeljövőben mindenképp menj rá a részletekre. Valamint új projektek esetén tényleg csak akkor írj, ha már van tapasztalatod az adott témával kapcsolatban. Ne dobd be a csalit, mert így sok embert elkeserítesz majd a semmivel. Látok potenciált a blogban, ennek ellenére rengeteg munkát igényel még. Mindenesetre ne add fel, mert a kemény munkának meglesz a várva várt gyümölcse. Sok sikert! :)




2 megjegyzés:

  1. Szia!
    Nagyon szépen köszönöm ezt au építő jellegű kritikát! Tényleg sok minden van benne amin javítanom kell és köszönöm hogy ezekre rámutatsz.
    A könyv értékeléseket én is éreztem hogy nem igazán mennek ezért is hanyagolom őket. Ennek ellenére jó látni hogy ebben is mit kell javítani.
    Még egyszer köszönöm szépen!:)

    VálaszTörlés